اگر تا به حال مدير وبلاگي بوده باشيد حتما اين سوال به ذهتان رسيده که به راستي راز و رمز وبلاگ نويس حرفه اي بودن در چيست، اصلا چيزي به نام وبلاگ نويسي حرفه اي و متفاوت وجود دارد يا بيشتر سايت ها و وبلاگ ها به اين اصطلاح آب و تاب داده است، واقعيت مطلب اين است که انجام هر کاري نياز به داشتن دانش و آشنايي با تکنيک هاي اصلي آن دارد، وبلاگ نويسي نيز نه تنها از اين قاعده مستثني نيست بلکه نمودي برجسته از آن است، وبلاگ هاي زيادي هر روز آپديت مي شوند اما به ندرت کاربردي و پرمخاطب مي گردند يا اگر هم مخاطبي داشته باشند، ثابت نيستند و ممکن است يک بار براي هميشه باشند!در اين مطلب به بررسي اين موضوع مي پردازيم و نکته هاي مهم وبلاگ نويسي حرفه اي را خدمت دوستان تقديم مي کنيم.البته گستردگي دنياي وب باعث مي شود تا راه ترقي و فراگيري چيز هاي جديد همواره گشوده باشد و هر روز تکنيک جديدي جهت حرفه اي کردن وبلاگ تان متولد مي شود که بهترين راه حرفه اي بودن در هميشه يا به اصطلاح بروز بودن، پيگيري کردن دايمي مطالب آوزشي و ترفندهاي کاربردي وبلاگ نويسي است.
- ابتدا بايد آدرس وبلاگ را درست انتخاب کنيد :
آدرس وبلاگ بايد کوتاه و متناسب با وبلاگ باشد. براي آدرس وبلاگ گذاشتن اسم و فاميلو و نوشته هاي بي معني و... خوب نيست. اگر مي خواهيد از نام و يا يک کلمه معني دار استفاده کنيد تا حد امکان سعي کنيد آن کلمه کوچک يا به عبارتي مخفف شده باشد به طوري که بتواند موضوع و نوع فعاليت وبلاگ شما را هم بيان کند.
- انتخاب نام مناسب براي وبلاگ :
انتخاب نام براي وبلاگ مانند انتخاب موضوع يک گزينه ي انتخابي است. اما دست شما براي انتخاب نام بازتر است. اين نام هم مي تواند عنوان اصلي و يا آدرس بلاگ شما (دامين) باشد. معمولا مواردي که براي انتخاب نام در نظر گرفته مي شود شامل زير است:
- انتخاب نام با توجه به موضوع
- انتخاب نام با استفاده از کلمات کليدي زمينه هاي فعاليت
- قابل فهم بودن نام ( بسته به نوع زبان مطرح مي شود تا نام وبلاگ در آن زبان، معنا و مفهوم داشته باشد)
- ساده يا ترکيبي فرقي ندارد (مهم اين است که بخاطرسپاري آن آسان باشد)
- انتخاب نکردن نام هاي معروف (شايد در ابتدا انتخاب نام هاي بلاگ هاي معروف خوشايند باشد اما رفته رفته به ضرر بلاگ شما خواهد بود)
- محتوا ي وبلاگ همواره حرف اول را مي زند :
يک وبلاگ خوب و حرفه اي در درجه اول بايد محتواي خوبي داشته باشد، مهم اين است که در هر کاري نهايت دقت و حوصله را به خرج دهيد تا مطالبي شايسته مخاطبان داشته باشيد، برخي فکر مي کنند نوشتن کار ساده اي است و صفحات وبلاگ ها و سايت ها خود به خود و به آساني ايجاد مي شوند اما وقتي خودشان قلم به دست مي گيرند براي نوشتن يک مطلب ساده ساعتها وقت صرف مي کنند!
ايده ها و عناوين مطالب وبلاگتان را با نيازهاي مخاطبانتان تطبيق دهيد و سعي کنيد همواره خودتان مطلب بنويسيد و محتوايي جديد ايجاد کنيد، نه اينکه از اين و آن کپي برداري کنيد يا اگر هم اين کار را انجام مي دهيد حتما منبع آن را ذکر نمائيد؛ با اين کار به مخاطبانتان مي گوييد که شما به اصول اخلاقي و حقوق پديد آورنده پايبند هستيد و اعتماد آنها به وبلاگ شما بيشتر خواهد شد؛ يکي ديگر از روش هاي ايجاد محتواي خوب ترجمه از زبانهاي ديگر به فارسي است، به عنوان مثال ترجمه از چندين سايت مرجع و ايجاد يک مقاله خوب.
- صفحه بندي مطالب وبلاگ خود را در حد استاندارد قرار دهيد :
تعداد مطالب صفحه نخست و ساير صفحات وبلاگتان را در حد استاندارد قرار دهيد (به عنوان مثال 10 مورد)، وبلاگ هايي که در صفحه نخستشان به طور مثال بيش از 20 مطلب را به مخاطبان نشان مي دهند، باعث بارگذاري ديرتر و حتي انصراف بازديدکننده از منتظر ماندن جهت بارگذاري کامل مي شوند.
- حداقل به ميزان اندکي با برنامه نويسي html و css آشنا شويد :
متاسفانه بيشتر دوستان وبلاگ نويسمان آگاهي چنداني از برنامه نويسي و کدهاي html و css ندارند و حتي با بروز مشکلات کوچک در وبلاگشان دست به دامن ديگران مي شوند يا به فرض قالب وبلاگشان را کامل عوض مي کنند؛ html زبان پايه برنامه نويسي وب است و يادگيري آن چندان زمان نمي برد، بلکه بسيار آسان هم هست بيشتر قالبهاي امروزي نيز براي شکل دهي و فرمت بندي از css استفاده مي کنند که يک زبان کمکي و استاندارد است.
- استفاده از قلم و ظاهر و رنگ بندي استاندارد در وبلاگ:
هميشه از يک فونت غالب و اندازه مناسب استفاده نمائيد، فونت هاي رنگارنگ و با اندازه هاي مختلف اگر با توجه به موضوع وبلاگتان غير ضروري استفاده شده باشند، حرفه اي بودن کارتان را زير سوال خواهد برد، روزنامه اي را تصور کنيد که براي درج مطالبش از چندين فونت رنگارنگ استفاده مي کند، تصور شما از اين روزنامه چه خواهد بود؟!
- تبليغات بيش از حد در وبلاگ ممنوع :
وبلاگهايي که تبليغات زيادي را در گوشه و کنار به مخاطبان نشان مي دهند يا از آنها براي کليک بر روي آگهي دعوت مي نمايند، از ديد بازديدکنندگان به وبلاگ هاي زرد يا به عبارت ديگر "هرز" تعبير مي شوند که معمولا هدفي جزء تبليغات ندارند؛ بهتر است از آگهي هاي سايتهاي استاندارد، مرتبط و به حد نياز استفاده کنيد و حتما مکاني مشخص را به آن اختصاص دهيد تا اگر کاربران خواستند خودشان بر روي آنها کليک کنند، نه اينکه ناخواسته يا اجباري باشد.
به وبلاگ خود خوش امدید